PR de criză
Cum să faci surfing pe tsunami...

Din experienţa noastră, de cele mai multe ori organizaţiile se preocupă de comunicarea activităţii lor curente. Nimic rău în asta! Doar că aceleaşi organizaţii amână rezolvarea unor situaţii care pot genera adevărate crize manageriale. 
Întreaga eficienţă a comunicării lor este întreruptă într-un astfel de moment numit "criză"! Responsabilii devin agitaţi, aruncă pe piaţa publică vorbe prin mai multe voci, de ce cele mai multe ori contradictorii. Sunt stresaţi de insistenţa jurnaliştilor şi refuză să comunice. Dacă totuşi o fac, se folosesc de replica "nu comentez", ce naşte şi mai mare confuzie, eventual panică!
Şi tot din experienţa noastră putem spune că cele mai multe situaţii de criză nu au fost crize de la început. Ele s-au transformat în crize din pricina comunicării haotice.
Urmările au fost catastrofale: o activitate consolidată în ani, anulată în mai puţin de câteva minute. 

Şi totuşi, se poate controla o situaţie de criză? Ce şanse are o organizaţie sau o persoană publică să depăşească cu bine un astfel de moment? 

În opinia noastră, o situaţie de criză gestionată cu profesionalism nu numai că poate fi depăşită, dar poate genera beneficii de imagine. Pentru aceasta, metodologia de abordare a unor astfel de momente prevede, între altele, estimarea potenţialelor crize ale companiei şi formularea variantelor / canalelor de răspuns, integrate în "scheme de crize". Variantele de răspuns pot fi diferite de la caz la caz: varianta adevărului nuanţat, varianta contraatacului, varianta negării, varianta argumentării prin probe, varianta recunoaşterii, etc. Fiecare dintre acestea sunt evaluate şi în termeni de beneficii de imagine, impact social generat, timpul de atenuare a crizei. Dacă, însă, situaţia de criză nu a putut fi anticipată, ea ţinând de elemente de neprevăzut, reprezentanţii noştri vor alcătui pe loc variante de abordări ale momentului, toate conţinând o estimare a consecinţelor comunicării respective. 

În final, notăm că cel mai important aspect în gestionarea situaţiilor de criză este timpul de reacţie. Orice întârziere a comunicării într-un astfel de moment va lăsa loc speculaţiilor, dezbaterilor de tip senzaţional, unui tăvălug informaţional confuz, foarte greu de "reparat" ulterior.